Demokrati kommer av grekiskans "demokratia", som kan översättas med folkvälde eller folkstyre.
Vad är demokrati?
Vad innebär det?
Var finns demokrati?
Idag fick vi se några filmer från Youtube om demokrati, vi fick prata i små grupper sedan prata ihop hela klassen. Vi fick göra egna små tester som kamraten bredvid fick svara på. Det var skoj!
I slutet av dagen gjorde jag videodagboksinlägg för det var min tur.
Emma-Lina frågade såhär:
- Är skolan inte då en diktatur om läraren är den som bestämmer, för vi får ju inte göra som vi vill?
Tycker du samma sak?
Tjollahej, tjollahopp!
/Jessika
____________________________________
Läraren har ordet:
Demokrati var dagens ord. Vi gick igenom ordet betydelse och uppkomst. Eleverna fick sedan se några olika små filmer från Youtube om demokrati men även dess motsats diktatur för att lättare förstå ordets fulla innebörd. Sedan valde jag att dela upp eleverna i mindre grupper för att diskutera ordet och vad de själva tänker utifrån ordets betydelse. Eleverna fick slutligen sätta bänkarna i U-form så hela klassen kunde samtala om vad alla kommit fram till. Detta verkade vara mycket uppskattat. Alla fick även göra en liten quiz var på 3-4 frågor om demokrati som de skulle låta kompisen till höger om dem få svara på. I slutet på lektionen fick Jessika som stod på tur för videobok gå in och göra ett videodagsboksinlägg om sina egna tankar kring ordet eller lektionen.
Demokrati var dagens ord. Vi gick igenom ordet betydelse och uppkomst. Eleverna fick sedan se några olika små filmer från Youtube om demokrati men även dess motsats diktatur för att lättare förstå ordets fulla innebörd. Sedan valde jag att dela upp eleverna i mindre grupper för att diskutera ordet och vad de själva tänker utifrån ordets betydelse. Eleverna fick slutligen sätta bänkarna i U-form så hela klassen kunde samtala om vad alla kommit fram till. Detta verkade vara mycket uppskattat. Alla fick även göra en liten quiz var på 3-4 frågor om demokrati som de skulle låta kompisen till höger om dem få svara på. I slutet på lektionen fick Jessika som stod på tur för videobok gå in och göra ett videodagsboksinlägg om sina egna tankar kring ordet eller lektionen.
Genom att först ge eleverna en introduktion till ordet kunde eleverna jobba vidare på egen hand utefter egna tankar och erfarenheter. Dagens lektion handla framförallt om att lära genom samtal med varandra. Sina egna och deras kompisars erfarenheter växer ihop till något större.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar